عقل که نباشد کلیه سنگ می سازد!

هفتم اردیبهشت ماه 87، مثل همیشه خوب نبودم…هنوز از انتخابات 88 هم حرف و خبری نبود ،درد بی امان کلیه داشتم،. الفبای تئوری های اجتماعی  معلومم کرده بود که “کلیه ی ” جامعه نیز عجیب در حال “سنگ سازی”  است! و دیدم که چه شد وقتی عقلی نبود تا کلیه را درمان کند!…

1.این روزها کلافه ام از درد کلیه! 14 روز است که بی درد نبوده ام. مسکن پشت سر مسکن! سنگ دارد و البته سنگ هم می سازد! از این نظر تولید کننده هستم  شکر خدا!

2. خیلی ها معتقدند که جامعه هم به مثابه موجود زنده عمل میکند. تولد دارد/کودکی و نوزادی و جوانی و خلاصه پیری و کوری دارد/ از طرف دیگر قلب دارد/سر دارد  و ایضا

مسائل ضروری! دیگر هم دارد و لاجرم مریضی و مصیبت و بدبختی و هزارناخوشی و بیماری هم دارد مثل ادمیزاد!

3.فعلا در وضعیتی که من به سر میبرم به گمانم جامعه شدیدا و شدیدتر از من مشکل کلیه دارد! کلیه اش هم سنگ ساز است! الحمدالله تند تند هم می سازد! برنج کیلویی 2500 تومان! گوجه 2000/گوشت 8000/زمین در دهات پدر ما متری 1میلیون تومان/ 40 متر اپارتمان 90 میلیون تومان/و…………….به نظر شما اینها سنگ نیست؟ اینها درد ندارد؟این سنگ ها که وارد نمیشوند، در همین جامعه ساخته میشوند!در کلیه اش! ….باور نکنید که سنگ کلیه جامعه وارداتی باشد! همه اش ساخت وطن است شکر خدا!

4.برای دفع درد سنگ کلیه 3 راه هست! یکی انکه مثل من پشت سر هم مسکن میل شود یکی انکه پول بدهند که درش بیاورند و یکی هم انکه  پاشنه ها را ور کشیده به خود زحمت دهند و سختی متحمل شوند و روزی 3 وعده نرمش و فعالیت و ورزش شدید کنند و بعد از انهم عاقلانه بخورند و بیاشامند تا از بیخ و بن سنگی ساخته نشود که دردش دمار از روزگار ادم در بیاورد!

5. من که نمیدانم چگونه سنگ محترم کلیه ام را دفع خواهم کرد یعنی منتظرم تا طبیب محترم نظر نهایی خود را ابلاغ بفرمایند اما جامعه هم بعید میدانم که  به جز خوردن مسکن و گاها استفاده از لیزر کار دیگری بداند و بشناسد! یعنی خواباندن درد به طور موقت! قرار هم  اگر بر درمان اصولی باشد چامعه باید نظر طبیبان متخصص را در حوزه های گوناگون بداند و بخواند و عاقلانه بخورد و بیاشامد و غافل نشود از تلاش انچنانی و عرق ریختن و جنب و جوش  هدفمند داشتن و زحمت کشیدن!وگرنه ما مرده و شما زنده. این جامعه هرروز ابستن سنگی ست.سنگی که میتواند حتی کلیه را از کار بیندازد و جامعه را به حالت اغما فرو ببرد!

6. رفع سنگ کلیه فقط کمی عقل میخواهد! قدیمی ها میگفتند:  عقل که نباشد کلیه سنگ می سازد!

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

یک نظر برای مطلب “عقل که نباشد کلیه سنگ می سازد!”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *