تصادف غم انگیز و تاریخی با نفت

برخورد تانکر نفت با اتوبوس هموطنان سنندجی و درد و اندوه و غمی که به ذهن و دل آدمیزاد وارد میشود از توان کلمات خارج است. یعنی برای من اینطور است. ما در نهایت میتوانیم یک تسلیت خشک و خالی بگوییم و تمام و برای همین ترجیح من سکوت است! اما این تصادف غم انگیز برای من نماد و نشانه ی یک چیز دیگر هم شد. انهم کشف نفت در ایران! برخورد ایرانیان با نفت! تصادف ایرانیان با تانکر نفتکش!


واقعیت اینست که ایرانیان در حدود 110سال قبل با اولین تانکر نفتکش در مسجد سلیمان برخورد کرده اندو از انروز تا کنون کسی روز و شب خوش ندیده است! و ما نسل اندر نسل سوخته ایم. یعنی اگر این نفت ،کشف نمیشد شما اطمینان داشته باشید که حالا زندگی ما به سامان تر بود و عقلانی تر زندگی میکردیم و جهان و قدرت های جهانی که چشمشان دنبال نفت بود وهست و خواهد بود هر سی چهل سال یکبار برایمان خواب نمی دیدند! شما مطمئن باشید که اگر نفت کشف نمیشدمیان این سرزمین، ما را رها میکردند به حال خودمان و ما هم خیلی زود از خواب بیدار میشدیم و توهمات مختلف ملی و مذهبی هزارساله را کنار میزدیم و با واقعیت های جهان رخ به رخ میشدیم و درنهایت راهی پیدا میکردیم برای امور مملکت و مردم. و قدرت های جهانی نیز همینکه میددیند ما فقط ماست خودمان را میخوریم و مزاحم کسی هم نیستیم کاری به کارمان نداشتند. اگر نفت میان این مملکت کشف نمیشد انوقت کسی خودش را برای پست و مقام جر نمیداد و در لباس شیفته گان خدمت، عطش و شهوت سیری ناپذیر خودشان از قدرت را سیراب نمیکردند. اگر نفت کشف نمیشد در این اب و خاک شما اطمینان داشته باشید که همه ما مجبور به فکر کردن میشدیم و یاد میگرفتیم که برای گذران امور باید به عقل ادمها نگاه کرد نه جد و آباد و ریش و پشمشان! بعد هم که پای عقل وسط می امد انوقت خود به خود خیلی ها که از عقل و دانایی فقط توهمش را دارند برای همیشه محو میشدند! اگر نفت کشف نمیشد در این مملکت شما اطمینان داشته باشید که دیگر سیاستمداران نمیتواستند بی اعتنا به مردم باشند و انها را رعیت خودشان فرض کنند و از آنطرف هم مردم به واسطه اینکه پول قلمبه به واسطه نفت دست سیاست مداران و اهل دولت است پاچه خواری و مداحی انها را نمیکردند وتولید و تکثیر استبداد متوقف میشد. بیشتر آنچه بر سر ما مردم می آید و آمده است و خواهد آمد از علل مهمش اقتصاد جهانی و منابع انرژی و مدیریت و کنترل انرژی در جهان است . ما هم نشان داده ایم که در مدیریت آنچه طبیعت به ما داده است و در معامله با جهان مشکل داریم. خلاصه آنکه اگر خوب و عمیق نگاه کنیم متوجه می شویم که همه ماایرانیان با هرچه که داریم و نداریم در 1287 با تانکری از نفت برخورد کرده ایم و سوخته ایم. انهم نسل اندر نسل!

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *