پیامِ یک شکست :خدا گوش ندارد، چشم دارد!

1. “خدا ” چه طبق انچه در متون مقدس است باشد و عمل کند و چه جهان را ساخته باشد و رها کرده باشد و چه ادمیزاد “خدا” را ساخته و عبادت کرده باشد فقط و فقط یک زبان دارد! آنهم “عمل” و ” رفتار” و “کنش عقلانی” ست و هیچ امید و آرزو و دعایی بدون حرکت مستمر عقلانی به ثمر نمیرسد و نرسیده است و نخواهد رسید. جهان به دعا ساخته نشده است و نخواهد شد.خدا هم گوشش بدهکار دعاهای مردمی مانده و واداده نیست که خوابیده اند و دعا میکنند. آنهایی که دعا دعا میکنند فقط میخواهند مردم را بخوابانند! گرچه دعاهای ما مردم هم صادقانه نیست و خدا دَز بالای ریا در دعاهای ما را می داند! ژاپنی ها استحقاق برد داشتند نه برای اینکه فقط در این بازی کمی بهتر از ما بودند برای اینکه از سه دهه پیشتر عرق ریخته اند و تلاش کرده اند و ابدا خودشان را با دعا و ثنا فریب نداده اند! ما االبته مردمانِ فریب هستیم. فریب های دوسره. هم دیگران را می فریبیم و هم خودمان را!

2. تا هنگامی که ما ایرانیان دست از تخیلات تمسخر آمیز و کودکانه خودمان دست برنداریم.و از عبارت ها و ارزوهای پوچ و واهی و محقرانه خودمان فاصله نگیریم شکست برسرگردنه های نه چندان سخت همواره گردن آویز ما خواهد بود. اینکه “ضربان یک ملت با 11 نفر می تپد” ، ” اینکه دعای خیر مادران پشت سرماست” ، اینکه ….اینگونه حرف ها نشان و نماد یک جامعه نابالغ است که موفقیت را از پس تلاش و حرکت جستجو نمی کند. حذف کردن این عبارت ها و ارزوهای گنگ سراغاز تلاش های مستمر عقلانی خواهد بود این دو ابدا در یک ظرف نمیگنجند.

3. همه افراد و کسانی که این جملات و ارزوها و امیدهای بی ریشه را میان مردم ترویج و تبلیغ میکنند یا نادانند ویا سودشان در اینست که مردم خواب باشند و یا اگاهانه و به عمد میخواهند ایرانیان هیچوقت پی به این راز نبرند که : ” خدا گوش ندارد و حرفهای بدون عمل را نمی شنود و فقط چشم دارد و می بیند ولو اینکه هیچ حرف و دعا و امیدو ثنایی در میان نباشد!”

پ.ن: ما ایرانیان همین یک جمله را عمیقا بدانیم و بفهمیم بزرگترین انقلاب 1400 سال گذشته در ما شکل خواهد گرفت!

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *