اورکنیم …ما مردمانی گیج و سرگردانیم …. نابالغ!

 

واقعیت اینست ما مردمی شده ایم بلاتکلیف و سردرگم که خوب و بد را نه میفهمیم و نه تلاش میکنیم که بفهمیم ما به شدت هرچه تمام تر در دره ظاهر بینی و ظاهر پرستی سقوط میکنیم .لذت هایمان کودکانه و سطحی و مضحک شده است. ما مردمی شده ایم که فقط نوک دماغمان را میبینیم و ابدا چند متر انطرف تر برایمان اهمیت ندارد. ما مردمی شده ایم درگیر خودمان. فرو افتاده در صید خودمان.آویزان در توری که خودمان بافته ایم. گرفتار در سنگلاخی که خودمان ساخته ایم و میسازیم.
*”خوب “همه انچیزهایی ست که به ما در همین لحظه حال میدهد! و ما میتوانیم حالش را ببریم. بدون فکر کردن به فردا و پس فردا و هیچ چیز دیگر! شمال رفتن اخر هفته اگر باشد باید رفت حتی به قیمت به گند کشیدن شخصیت خودمان و خانواده و گیر افتادن میان هزار کصافت. اول میرویم. اگر عشق و حالش ردیف شد که خب هیچ اگر نشد برمیگردیم و مظلوم نمایی میکنیم و فحش و فضیحت میدهیم به عالم و ادم!
* میرویم عزا داری آقای منصورپورحیدری و از سروکول همه بالا میرویم که عکس سلفی با زمین و زمان بگیریم. نه احترام میزبان را داریم و نه میهمان. خودتان را بگذارید جای خانواده آقای پورحیدری. واقعا چه حالی به شما دست میداد اگر می دیدید این آدمها بیشترشان غش و ضعف عکس سلفی دارند؟ چه حالی به شما دست میداد اگر می دیدید به نام عزیز شما و در مراسم عزیزتان مردم فقط دنبال عکس سلفی هستند؟ پس کجا رفت عزت و احترام؟ پس کجای ما ادم است؟ پس کجای این فرهنگ و ما مردم معتبر و محترم است؟ اصلا ما کجای عالمیم؟ حواسمان کجاست؟ مرگ منصورخان بد است اما گرفتن عکس سلفی در عزای این پیرمرد ابدا بد نیست! ما کجای فرهنگیم واقعا؟
* عضو شورای شهر که معلوم نیست ادب و تربیت را کجا یاد گرفته کنار بدن نیمه جان منصورخان عکس یادگاری! می اندازد. شما ببین سقوط تا کجا! تهوع نمیگیرید واقعا؟ بالا نمی اورید از اینهمه فرصت طلبی و بی شخصیتی؟ حالا چه کسی به این بابا رای داده برای شورای شهر؟ خب همین ما مردم! همین مردمی که همین حالا دارند به عباس جلیلی ایراد میگیرند برای این عکس، خدا سرشاهد است اگر فرصت پیدا کنند برای گرفتن عکس سلفی با این ادم سرودست میشکنند! باور کنید خیلی وقت است ما سرگردان و بلاتکلیفیم خیلی وقت است.

* میگویند یک گروه موزیک به نام چارتار(اسمش هم حال من را بهم میزند کلا متنفرم از هنربند جماعت) میرود مونترال کانادا و بعد فروش همه بلیط ها و رسیدن به مراد دل، مردم نهیب میزنند که بروند عکس بگیرند با این ادمها. بعد چه میشود؟ هیچ! اقایان خیلی باحال میگویند ما فقط با خانمهای با حجاب عکس می گیریم! بعد چه میشود؟ بعد عده ای شروع میکنند به مظلوم نمایی و دم از ازادی زدن که اینها درست نیست و این حرفها و ما پول داده ایم. عده ای سرمست تر و بلاتکلیف هم میروند با روسری هایی که تهیه کننده محترم اورده بود خلاصه عکس یادگاری میگیرند! چون حیف است به هرحال! سی چهل دلار مایه رفته اند و حالا عکس نگیرند حیف است. اصلا کسی به توهین و تحقیری که شده فکر نمیکند. چارتاری های هم میدانند که این مردم اهل فکر کردن نیستند. ولی واقعا چه کسی مقصر است؟ چارتار؟ ابدا.انها فقط و فقط فکر جیب خودشان هستند. هنر کشک است. هنر حرف مفت است.آگاهی جوک است.ببینید که خانم برنامه گذار سرراست گفته است که:
«واقعیت این است که دوستان معترض به مشکلاتِ برنامه‌گذار توجهی ندارند. ما هنرمند را آورده‌ایم، کلی هزینه کرده‌ایم، حالا اگر بلیت به فروش نرسد ما می‌مانیم و هزار هزینه‌ که باید پرداخت بشود!”
طفلی سر راست گفته بود که یعنی فقط پول مهم است و جیب مردم نه خود مردم! انهم مردمی که مطمئنا فقط به عشق و حالشان فکر کرده اند وازخودشان نپرسیدند در حالیکه در مملکت خواندن یک جوان با مجوز ارشاد در فلان کوره دهات کنسل میشود وهیچ گروهی فعالیت درست و درمان نداردو شجریان صدایش تبعید است چطور این گروه مجوز دوردنیا میگیرد! وقتی مردم به سوال هایی به این ساده گی فکر نمیکنند وفقط فکر عشق و حال و عکس سلفی هستند، فکر میکنید تحقیر نمیشوند!؟ یا اصولا نباید بشوند؟
* مدتی ست حرف بر سرسریال شهرزاد است و و پولش و تهیه کنندگانش و اختلاس از صندوق فرهنگیان! 8000میلیارد ناقابل. من واقعا نمیدانم این حرفها یعنی چه. اصلا مسخره است . نه این سریال را دیده ام و نه کلا با تولیدات وطنی میانه دارم. همه اشان از نظر من کاسه ای زیرنیم کاسه دارند! مردم نشسته اند تا ته دیگ سریال را دیده اند. هرگونه جانفشانی کرده اند. انها که توانسته اند عکس سلفی هایشان را گرفته اند.عشق و حالشان که تمام شده حالا به این فکر افتاده اند که”ازکجا آورده ای؟” یعنی چه؟ خب معلوم است از جیب شما مردم آورده اند! همین شمایی که دی وی دی نرسیده دوان دوان خودتان را بقالی سرمحلتان میرساندید و میخریدید! همین شما که پیغام پسخوان میدادید که این سریال چقدر ماه است! خب یک بابایی اختلاس کرد. این سرجای خودش! شما مردم هم حمایت کردید. نکردید؟ شما هم جانفشانی کردید. نکردید؟ شما هم شعار دادید: ما منتظر دومیش هستیم! ندادید؟ حالا هم دارند برایمان فصل دوم را راست و ریس میکنند. مبارکمان باشد!

واقعا ما مردم کجای کاریم. کجای فکر و فرهنگیم. البته می دانم که ما ایرانیان زرنگ ترین مردم جهانیم! خدا قوت.

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *