حال نجف دریا بندری رو به راه است.

☘️ده سال پیش نوشته بودم که حال استاد نجف دریا بندری رو به راه نیست. و همین امروز خبردارشدم که حال استاد از همیشه رو به راه تر است! پیرمرد دیگر تکرار نمیشود و ما باید برای خودمان عزادار باشیم. برای خودمان جامه سیاه به تن کنیم. یک دهه بیشتر است که آرام آرام ما نسلی را از دست میدهیم که قطعا جانشینان خلفی نخواهند داشت. اینها میروند و ما را با هرزه گانی تنها میگذارند که به درستی خودشان را “شاخ” می نامند. نشانه ی بلاهت و حماقت و زشتی! و میلیون ها نفر از ایرانیان، مومنینِ درگاهِ چنین هرزه گانی هستند و می شوند. ما واقعا جامعه برباد رفته ای داریم. و خوش به حال پیرمرد که در این سالهای پایانی ندانست و متوجه نشد که پس از هزاران صفحه ترجمه و تالیف،یک هزارم این هرزه گان شاخ دار “از مرد و زن”، نه طرفدار دارد و نه شناخته شده است. و چه شرم آور!

☘️من اینها را نمینویسم که کسی خوشش بیاید یا بدش بیاید. حتی بدش بیاید بهتر. هیچ تفسیر و تحلیلی هم برایم اهمیت ندارد. برای اینکه میدانم امثال این پیرمرد در نهایتِ صلاحیت و اعتبار چقدر تنها بودند و همین حالا هم هستند. و فقط یک اقلیتی که آنها هم به دلایلی ساکت و گوشه گیر و عزلت نشین بودند و شدند و صدایی نداشتند و ندارند به امثال نجف دریا بندری فکر میکردند و فکر میکنند و همین حالا هم انها عزادار واقعی هستند. نگاه نکنید که همین امروز و فردا شاید بعضی ها عکس پیرمرد را بگذارند و حرفی بزنند میان فضای مجازی و غیره…فریب اینها راهم نخورید… ما چنان فاسد شده ایم و چنان شهوت شهرت و نخوت ما را گرفته است که از جنازه ی عزیزانمان هم برای ارضا شدن خودمان دست برنمیداریم.

☘️اگر پیرمرد حالا پس از چندین دهه نوشتن و خواندن و ترجمه کردن ، به خواب رفته و آسوده شده است، ما ایرانیان خوابیده و گنگ و بی سروسامانیم، بی هیچ گامی به پیش، اما به پَس تا دلتان بخواهد. همین حالا اگر یک “هرزه ی شاخ دار” عطسه ای میکرد، مومنین آنها صدها هزار بار آن را تکرار میکردند. صد ها هزاربار! لازم نیست بگویید که این طبیعی ست و هرزه گان شاخ دار در همه جوامع مومنین و طرفدارن بیشتر از ادمهای اصل و نسب دار دارند…این حرف یاوه ای ست. تحلیل پوچ و ساده انگارانه ایست. خودتان را فریب ندهید. اگر هم میدهید فریبتان را منتشر نکنید. اینکه هرزه گانِ شاخ دار در یک جامعه ، میلیون میلیون مومن داشته باشند و آدمهایی نظیر نجف دریابندری یک صدم انها نیز شناخته شده نباشد طبیعی نیست خانم وآقای ایرانی! بلکه نشانه ی یک بیماری و مریضی مهلک است. نشانه ی انحطاط و بیهوده گی ست. تازه پیرمرد میان هم نسلان خودش بخت یار بود که صابونِ سیاست به تنش نخورد و دستش از تریبون هایی محدود کوتاه نشد و رسانه ها هرازگاهی خبری میدادند از حال و احوالش.

باری

☘️ نجف دریابندری نیز حالا پس از چندین دهه نوشتن و خواندن و ترجمه کردن ،آسوده شده است. از نظر من حالش رو به راه تر از همیشه است. نگران او نباشید.بهتر است نگران خودتان باشید. نگران خودمان باشیم.

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *