اقای روحانی “شیر” بی یال و دم و اشکم که دید؟

 

برای من روشن است که این حرف ها ( با دم شیر بازی نکنید) و یا شعارها در هیچ شرایطی استراتژی واقعی حکومت مردان خدا! در ایران نیست و اینها همه بخشی از یک بازی بزرگ تر است. همانطور که توییت ترامپ در جواب روحانی استراتژی دولت آمریکا نیست و این بازی درحال انجام است.
ولی واقعا باید از اقای روحانی سوال کرد که دقیقا از کدام ایران و کدام شیر صحبت میکند؟


از ایرانی که مردمانش هوا ندارند برای نفس کشیدن؟ ایرانی که مردمانش آب ندارند برای خوردن؟ ایرانی که زخمیِ فساد و چپاول و دزدی و اختلاس و سومدیریت و رانت خواری و پارتی بازی و باند بازی ست؟ ایرانی که در هشت سال جنگ جوانانش را داد و در همه سالهای بعد از آن به نام بازسازی پول و سرمایه و شیره ی جانش را کشیدند و بردند و خوردند و خرمشهر و آبادان و اهواز هنوز زخم جنگ بر چهره دارند؟ ایرانی که جوانانش هر روز و هرلحظه به فکر هجرت و فرارهستند ؟ ایرانی که به دلیل مدیریت فرهنگی جاهلانه و عصرحجری ، یاجوانانش را تبدیل به اراذل میکند و یا یا معتاد و یا در بهترین حالت بیکار میشوند و سرخورده و مایوس و افسرده ؟ ایرانی که سنگینی هزینه زندگی مردانش را به زانو درآورده است و زنانش را هنوز بعد ازچهل سال با توسری و هزار رقم پلیس میخواهد روسری سر کن بکند؟ ایرانی که فاصله طبقاتی درآن در آن بیداد میکند و اقلیتی مرفه به ریش اکثریتی محروم و ضعیف و مستاصل خنده میزنند و عکس هایی که نشانگر دزدی های خودشان و پدرانشان بوده را در فضاهای مجازی میگذارند ؟ ایرانی که امید به آینده هیچ جایی در ذهن و دل مردمانش ندارند؟ ایرانی که در آن “ریا و دو رویی” اولین و اخرین درس اخلاق شده است؟
ایرانی که مردمانش هیچ امنیت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی ندارند و مدام باید تن و بدنشان برای همه چیز بلرزد؟
ایرانی که مرزهای اقتصادی اش به گفته کارشناسان داخلی از مرز “فلاکت” هم پایین تر رفته؟ ایرانی که معلمانش اندازه ی منشیِ دسته قوری ِ یک آقازده ی زالوصفت هم دستمزد نمیگیرند؟ ایرانی که مدیریت در آن یک جوک گریه آور شده است؟ ایرانی که تخصص را دهه ها قبل تر اعدام کرده اند؟ ایرانی که فرشته ی عدالتش باید چشمانش بسته باشد به روز داوری، حالا چهارتا چشم دارد و خوووب همه را وارسی میکند که ببیند ترازو به کدام طرف باید متمایل شود؟
ایرانی که با پول پیرمردان و زنان سالمندِ بازنشسته تجارت میکند و بعد هم حقوقشان را دیر پرداخت میکند؟ ایرانی که صندوق های پولی اش در روز روشن پول هزاران نفر از خواهران و برادران و پدران و مادران ما را می بلعد و بانک هایش وام های چند صد میلیاردی به مردان خدا میدهند و بعد هم عاجز از پس گرفتن هستند؟ ایرانی که زمین هایش را برادرانه! می بلعند و نهرهایش را جاهلانه به خشکی می رسانند؟


ایرانی که اختیار فروش نفتش را هم ندارد؟ ایرانی که حتی نمیتواند پول های خودش را دریافت کند؟ ایرانی که به واسطه بی درایتی و بی بصیرتی در داخل دوشیده میشود توسط مردان خدا و بسته گان محترم! ایرانی که برای هرکاری فرتی ادم میفرستد روسیه برای کسب تکلیف؟ و استقلالش گره خورده به مسکو و پکن؟ ایرانی که اکثر مردمانش دیگر حتی با سیلی هم نمیتوانند صورتشان را سرخ نگه دارند و باید رگشان را بزنند برای سرخ نگه داشتن گونه ها!… حواستان هست؟…حالا شما واقعا از کدام ایران و کدام “شیر” صحبت میکنید؟ شیر خسته ،گرسنه و تشنه و زخمی از هرسو ،شیر بی یال و کوپالی است و البته میتواند “شیر” باشد! ولی شمابه جای وعده دادن از قول چنین شیری! بهتر است بگویید که این شیر چرا و به چه دلایل و علت هایی اینچنین بی یال و کوپال شده است.

شیر بی یال و دم و اشکم که دید؟
اینچنین شیری خدا هم نافرید

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *