انتقال اطلاعات و انتخابات 88

. پنجشنبه بیست و یکم خرداد 88/ شب انتخابات! شبی که  فردایش بوی رویا میداد و پس فردایش…..!!!!

حرف زیاد است و فرصت کم.سرعت امدو رفت اخبار و اطلاعات به گونه ایست که این روزها فرصت هرگونه تحلیل جامع و عمیق را از آدم دریغ میکند. پس مجمل میگویم تا خود حدیث مفصل بخوانید.

1.سیاست عمل معطوف به قدرت است و کنشگران سیاسی هر رفتار و گفتاری که از خود بروز میدهند ناظر به دستیابی به قدرت است .حال این عمل و گفتار در هر برهه ای از تاریخ در جامه ای متفاوت خود را نشان میدهد. یک روز قدرت قوم و قبیله است که تو را بر سریر قدرت مینشاند و دیگر روز سکه و زر به مددت می آید و یک روز نیز اطلاعات و اینها را که تعیین میکند؟ روح جمعی سیال در همان زمان و همان تاریخ! چرخ میچرخد تا میرسد به اینجا که ما هستیم و آدمیت انسان به میزان اطلاعات،آگاهی روشن بینی ،که راست دانی و راست گویی به دنبال خود دارد سنجیده میشود . انسان معاصر اگر اطلاع” دارد پس هست،اگر ندارد حتی اگر “فکر” هم بکند پس نیست!

2.اطلاعات در جهان جدید نه تنها مختصات انسانی را معین میکنند بلکه دولت ها و حکومت ها و از همه مهمتر کنشگران سیاسی نیز برای دستیابی به قدرت و حفظ و نگه داری از آن ، از سرعت و دقت انتقال آن به جامعه ای که قرار است بر آن مدیریت شود سود میبرند و نمونه های دموکراسی های موجود درجهان و مکانیزم آمد و شد اطلاعات این مساله را تایید میکند.اطلاعات مبنای “قدرت” است ،چه در سطح فردی و چه در سطوح اجتماعی ودر حوزه هایی همانند سیاست.

3. گرچه تئوری های تحریم و حتی تردید در انتخابات در نزد مردم ما در این چند هفته خود مورد” تحریم و تردید” جدی واقع شده است اما برای آنکه نتایج انتخابات به صلاح ملک و ملت باشد به گمانم هر فرد باید دو کار انجام دهد. یکی شرکت در انتخاب و یکی صحت در انتخاب. به این معنی که ما باید بدانیم یگانه عمل و برترین هدف دولت ها بسط عدالت است و مهم ترین قید “قدرت” وجود مکانیزم آمد و شد اطلاعات است.یعنی رسانه های آزاد که بیشترین بار انتقال اطلاعات را بر دوش دارند. رای ونظر ما به هر حزب و گروهی که باشد اگر ان حزب و گروه حقیقتا به عدالت و انتقال ازاد اطلاعات عنایت نداشته باشند در حقیقت ما خودمان را ” تحریم” کرده ایم! و نیاز خود را به عدالت حقیقی مورد تردید قرار داده ایم.گرچه امیدواریم همه به دنبال عدالت باشند. در جهان جدید عدالت های اقتصادی ،فرهنگی و… بدون عدالت در توزیع اطلاعات حرفی است که تنها ذهن های بسته و تاریک ان را باور میکنند . صحت انتخاب ما و دقیق بودن ان موجب میشود تا بر فرض نرسیدن یک حزب و گروه به قدرت ،گروه پیروز بداند و خبر داشته باشد که بر کدامین مردمان مدیریت میکند و ان مردمان به چه می اندیشند و چگونه داوری میکنند و چه در سر دارند و چه میخواهند و در یک کلام مطالبات آنها چیست . واین یکی از مجاری اجرای عدالت است .یادمان باشد که اگر صرفا برای حفظ میز و منصب و پست و مقام و خلاصه چند تومان بیشتر به یک نامزد و گروه رای بدهیم در حقیقت هم ان فرد و گروه را گمراه کرده ایم و فریب داده ایم و به انها نیز ظلم کرده ایم و هم اعلام کرده ایم که مساله امان “عدالت” ( به معنای حقیقی ان) نیست و به مکانیزم آنتقال و اعتدال در آمد و شد اطلاعات به عنوان برترین قید قدرت و عامل مهار آن در جهان جدید نیاز نداریم! و قدرت بی قید چگونه قدرتی ست؟ به هر حال اینچنین مردمانی نباید فراموش کنند که قدرت و دولتی که مقید به انتقال سریع و صحیح اطلاعات نیست ,نمیتواند در موضوع عدالت زیادموفق باشد و دیرو زود پایه های پست ها سست میشود و ریز ها پشت میزها مینشینند.

عدل باشد پاسبان کامها

نه بشب چوبک زنان بر بامها

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *