كسي جواب گوبينو را نمي دهد!

اول: هرودوت مورخ بنام یونانی خيلي هم در روایت تاریخ سر سازگاری با ایرانیان ندارد اما با اینهمه مینویسد: “چیزی که برای پارسی، کردنش ممنوع است گفتنش نیز جایز نیست.پارسی دروغگویی را ننگین ترین عیب میداند و شرم اورترین” ……دقت كنيد كه هرودوت كشته و مرده ما نيست ولي رسم پارسيان را به ما نشان ميدهد.

دوم: کتیبه های دوران هخامنشی از قول داریوش نقل میکنند که :” خدا این کشور را از خشکسالی و دروغ نگاه دارد”. (والله من از درست و غلط اين هم خبر ندارم چون نه متخصص زبان هاي باستانم و نه چيزي. اين را هم اگر فرض گرفته ام بر اساس همين چيزي است كه همه اتان ديده ايد و خوانده ايد و به هر حال من آن را درست فرض كرده ام)

سوم:حالا دو هزارو پانصد سال میگذرد و گوبینو دیپلمات فرانسوی در کتاب سه سال در ایران(نزديك به 170يا 180 سال قبل) میگوید:” زندگی مردم این مملکت عبارتست از سر تا پا یک رشته توطئه و یک سلسله پشت هم اندازی.فکرو ذکر هر ایرانی فقط متوجه اینست که کاری را که وظیفه اوست انجام ندهد.ارباب، مواجب نوکررا نمیدهد و نوکر تا میتواند ارباب را سر کیسه میکند.از بالا گرفته تا پایین در تمام مدارج و طبقات این ملت جز حقه بازی و کلاه برداری بی حد و حصر و بدبختانه علاج ناپذیر چیز دیگری دیده نمیشود و عجیب انکه این اوضاع دلپسند انان است زیرا این شیوه{دروغ و حقه بازی و کلاه برداری}از زحمت انان میکاهد و به همین دلیل کمتر کسی حاضر به تغییر این وضع است.”

پرسش: واقعا شما فكر ميكنيد كه چرا يكي نمي زند تو دهن اين آقاي كنت دوگوبينو؟ يك مهندس درس خوانده اي، يك طبيب حاذقي، يك كاسب با انصافي، يك ناسيوناليستي، يك مومن دو آتشه اي،يك استاد دانشگاهي، يك دانشجوي خوش غيرتي،يك نويسنده ي منوالفكري، يك مسول با درايتي، يك معمم خداترسي، يك مكلاي فرنگ رفته اي،واقعا چرا يكي نميزند تو دهن اين فرانسوي و لب و دهنش را نمي مالد بهم؟ يعني واقعا يك ايراني پيدا نميشود كه جواب اين فرانسوي را بدهد؟ همين خود شما به عنوان يك ايراني_ سربلند! كه اين آقا اينجور توهين كرده به شما نميخواهي چهارتاليچار بارش كني؟ يك جور نبايد دل شما خنك شود؟ اين شد وضع كه هركس بيايد و توهين كند و بعد هم بميرد و برود؟ يعني اين شد وضع؟ حالا من زياد قضيه را داغش نميكنم كه مبادا آدم انتحاري پيدا شود براي داغان كردن قبر گوبينو! ولي خداسرشاهد است هر روز منتظرم كه بعد اينهمه سال يكي مشت محكمي پرت كند سمت گوبينو ولي تا حالا كه نشده است. خلاصه شما هم جريان را ميدانيد، و مسولييد حالا !انشالله خودا توفيق بدهد و يك حركتي بكنيد. مگر اينكه فكر كنيد همچي تمام و كمال حق با اين گوبينو بوده است! نبوده است؟!…به خودتان ربط دارد!

 

درباره جلال حیدری نژاد

دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دلبسته ی فرهنگ ،اجتماع و آدمیزاد. مینویسم تا " نادانی" خودم را روایت کنم، نه بیشتر!

مشاهده همه مطالب جلال حیدری نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *